.sape kate?.

.Sape Kate Org Melayu Tak Makan Babi?.



Body:
Kes macam ni bukan kes baru.
Memang betul cakap Cina tu! daging ayam dan lembu tak cukup lemak untuk membentuk apa-apa shape.
Jika sebarang proses tidak menggunakan lemak
babi, ia senang pecah. Berdasarkan pengalaman
saya dalam industri memproses makanan, boleh
dikatakan semua product dari oversea yg bertanda
halal sebenarnya tidak
halal. Bagi mereka haram itu pork iaitu daging babi
manakala pork product yg lain saperti lard (minyak
babi),pork fat(lemak babi), ham (ini asal nama
hamburger) dan bacon (hirisan nipis daging babi
yg
biasa serve during breakfast), pork instestine
(perut
babi) dll tidak apa bagi Muslim. Saya pernah
bekerja di Shangri-la Hotel KL, di situ terdapat
satu BUTCHER Dept....



1. Semua jenis sausage menggunakan pork
casing. Pork casing adalah saluran usus yg
digunakan sebagai kulit sausage. Semua
ingredients untuk sausage diblend bersama pork
fat untuk membuat sausage itu firm dan tak mudah
break. Jadi kalau sausage itu Chicken or beef still
contain pork.



2. Pork fat juga digunakan dalam proses membuat
turkey roll,chicken roll, meatloft, pastrami dan
salami. Benda ni semua boleh didapati
disupermarket dan digunakan secara meluas
sebagai toping PIZZA



3. Bagi sesiapa yg suka makan buffet.. cold cuts
yg disusun lawa-lawa pada buffet table seperti
Terrine dan Pate pun ada lemak babi.



Menyentuh sedikit aktiviti kaum Cina , saya ada
satu kisah yang menarik untuk diceritakan .Salah
seorang kawan telah menceritakan kepada saya
ini,Bapanya adalah seorang pekerja TNB bahagian
pembaik pulih bekalan elektrik.Pada satu hari
bapanya bertugas membetulkan bekalan elektirk di
kawasan Jenjarum Banting. Semasa pekerja-
pekerja lain sedang melakukan kerja-kerja
pembaikan pulih bekalan beliau telah merayau-
rayau dikawasan
sekitar.



Setiap pekerja pembaiki pulih bekalan
TNB mempunyai kebenaran memasuki kawasan
yang melibatkan penggunaan elektrik, jadi secara
tidak sengaja beliau telah memasuki sebuah
kilang memproses makanan, dilihatnya daging-
daging ayam berlongok-longok. Kemudian daging-
daging babi berlongok-longok disebelahan. Rupa-
rupanya kilang tersebut membuat burger dan
daging- daging ayam dan babi tersebut dicampur
dan di gaul bersama kemudian dijadikan
burger.



Beliau telah bertanya kepada tokeh tersebut
mengapa dicampurkan daging babi dengan daging
ayam! Tokeh tersebut berkata kalau tak campur
burger yang hendak dibuat susah untuk melekat
dan dibentuk. Dengan mencampurkan daging
ayam dan babi burger mudah dibentuk. Katanya
lagi, burger ini tidak dijual terus kepada orang
Melayu. Tapi jika mana-mana supplier yang tak
cukup stok akan ambil burger daripada kilang
tersebut. Lu ingat itu supplier cukup ka untuk
supply satu Malaysia (Tak tahu supplier mana
yang ambil dari dia). Tokeh tersebut siap
kata "SIAPA KATA MELAYU TAK MAKAN BABI",
menyirap darah bapanya. Balik tu dia buat aduan
di JAIS.



Bila JAIS buat serbuan tak ada apa-apa
yang jumpa,kilang tersebut pun tak ade. Mungkin
dah pindah bila menyedari ada orang melayu dah
tahu aktiviti beliau.



P/S Siapa yang suka makan burger tu berhati-
hatilah mungkin ada yang bercampur dengan
daging babi. Patut lah bila kes JE timbul rupanya
berjuta-juta babi ada kat Malaysia. Purata satu
hari babi dikeluarkan dari ladang ternakan beratus
ribu.Yang peliknya takan beratus ribu babi ini
dilantak oleh orang Cina saja. Mungkin sebahagian
darinya dibuat bahan makanan yang lain, lepas tu
bagi orang Melayu makan. Yang peliknya lagi
kebanyakan yang jual burger tu orang Melayu.



***********************


* utk yg nombor 3 aku kurang setuju.. tak semua hotel gunakn lemak babi tu.. mcm hotel hilton pj, diye tak gunakan babi.. cammane aku tau?? sbb aku penah praktikal kat situ.. and mostly pate and terrine kat situ, chef cold kitchen yg ajar aku buat.. actually, aku dah blaja kat uitm.. then masa praktikal, chef tu nak ajar style hilton punye.. then aku pun accept arr.. sape tak nak ilmu beb..



*actually, pate, terrine dedua pun guna bhn yg sama.. cuma pate, diye salut tepung kat luar.. cara buat diye, depends on the chef.. kalau chef melayu n tau halal n haram, diye takkan guna bende2 tu.. kalo shangrila tu aku tatau la.. nnt aku tanye kawan aku.. diye praktikal kat sane.. hik hik..



*mmg most of hotel guna bende2 yg haram such as wine dlm masakan.. even cookies and chocolate pun ade.. jgn ingat kat hotel je... kat luar yg jual kat supermarket pun ade.. certain2 je la.. mcm makanan2 yg mahal tu, baik pk dulu sblm beli.. siasat dulu.. ice-cream pun ade letak wine/lemak babi.. ye la.. 'diorg' kate, takde bende2 tu tak 'kick'.(erk.. tak tendang ke?? ish ish..) tak sedap katenye.. 'KATANYA'.. kadang2 penyedap makanan tu adalah bende2 yg merepek tu la.. yg haram dalam islam.. mintak dijauhkan la..



*sape yg kate terrine and pate tu sedap?? stakat ni yg aku suke, blueberry terrine je la.. (tu pun en ba'im yg ajar...-chef cold kitchen kat hilton..) sedap beb.. weii... yg ni takde letak bende2 haram tau!! sbb aku yg tgk sendiri n tolong diye buat.. diye guna minced meat.. depends la.. chicken ke..beef ke.. liver ke.. hish.. kalo liver mmg tak leh masuk aa.. aiyak..



*mmg susunan diye cantik.. serius! aku terpikat beb tgk.. attractive! hik hik.. kalo aku susun mcm ape jek.. heh! ampesh.. aku ni takde seni arr.. nak buat dolphin, diorg kate 'pisang'.. ntah hape2 jek.. ish.. tetibe teringat zaman2 blaja dulu.. hik hik..





ha.. tu gambo2 cold cuts.. actually aku ade collection buffet site utk hilton.. tapi maleh nak scan.. so, aku amik je dr internet.. tu aku tatau hotel mane.. so, to all islamic, beware on wat u are eating.. think first.. hik hik..




okies.. pai..

Comments

Popular Posts